praktijk voor natuurgeneeskunde

Voeding

Een belangrijke voorwaarde voor een gezond(er) leven is goede voeding.

Voeding is immers de brandstof waarop onze lichaamscellen draaien. Brandstof = energie. Energie = levenskracht en dat geldt niet alleen voor ons lichaam, maar ook voor het voedsel zelf. Wanneer levensmiddelen te bewerkt zijn of niet vers, dan verliezen zij hun levenskracht. Zo hoort vlees bijvoorbeeld vers te zijn, vlees wat al te lang onderweg is of te lang in de vitrine van de supermarkt ligt, is oud vlees wat eigenlijk aan het rotten is. Rottend vlees bevat bacteriën, schimmels of parasieten, die je ziek maken.

Schimmels, bacteriën en parasieten voeden zich met dode stoffen en zorgen ervoor dat je suikerhonger krijgt. Bijna alles waar de voedingsindustrie ons aan verslaafd wilt maken, bestaat uit dode stoffen…snoep, brood, pasta, pizza, frisdrank, vruchtensappen…allemaal dankbare voeding voor schimmels, bacteriën en parasieten. 

Deze dode stoffen zorgen voor opgeslagen vetten, het zogenaamde ‘buikvet’, welk ontstekingsbevorderend is, hoe meer vet hoe groter het probleem een chronische vorm van ontstekingen aan gaat nemen. 

Wat zijn naast minder energie hebben nu andere signalen van het lichaam voor ontstekingen?

  • Allergiën
  • Acné
  • ADD/ADHD
  • Artrose
  • Astma
  • Alzheimer
  • Artritis
  • Cardiovasculaire aandoeningen
  • Depressie
  • Constipatie
  • Diaree
  • Eczeem
  • Galstenen
  • Haarverlies
  • Hoofdpijnen
  • Opgeblazen gevoel na het eten
  • Vermoeidheid
  • Pijnlijke gewrichten
  • Slaapproblemen
  • Reflux zuurbranden
  • En nog veel meer…

Minstens 70% van het immuunsysteem komt uit de darmen, gezondheid begint dus bij een gezonde darmflora. Wist u dat de eerste flora voorkomt uit een normale bevalling? Via een normale bevalling wordt er contact verkregen met de vagina, de huid en de rectale flora van de moeder. Dit is de beginvoorwaarde voor een goede darmflora van de baby. De opbouw van de flora wordt daarna sterk bepaald door de voeding, waarbij borstvoeding 99% van de faecale flora bifidobacteriën bevat, ten opzichte van minder dan 20% bifidobacteriën bij flessenvoeding. Een goede start als baby is dus ontzettend belangrijk! 

Eet geen belastende stoffen zodat je de darmen helpt gezond te houden. Een ontsteking is een immuunreactie die je helpt om te genezen, maar wordt een ontsteking chronisch dan geeft dit stress voor heel het lichaam, in het bijzonder voor het immuunsysteem.

Vermijd zoveel mogelijk:

  • Junk/fastfood
  • Kleur-, geur- en smaakstoffen
  • Alcohol
  • Zoetstoffen (geraffineerde suikers, zoetjes e.d.)
  • Geraffineerde oliën (dressings, bakvet, margarine e.d.)
  • Bewerkte vleessoorten (paté, ingeblikt vlees, hotdogs e.d.)
  • Stimulerende stoffen en caffeïne: (koffie, chocolade, zwarte theesoorten)
  • Soja
  • Broodsoorten
  • Maisproducten
  • Melkproducten

Veilige voedingstoffen:

Proteïnen:

  • Gras gevoederd rundvlees
  • Lamsvlees
  • Organisch varkensvlees
  • Graaskip, eend, kalkoen

 

 

Dranken:

  • Zelfgemaakt fruit/groentensap
  • Thee cafeïnevrij
  • Mineraal water

 

 

Gezonde vetten:

  • Avocado(olie)
  • Druivenpitolie
  • Kokosnootolie
  • Olijfolie

Organische groenten:

  • Artisjok
  • Asperge
  • Bamboe scheuten
  • Bieslook
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Boerenkool
  • Champignons
  • Courgette
  • Komkommer
  • Koolsoorten
  • Olijven
  • Pompoen soorten
  • Paksoi
  • Pastinaak
  • Prei
  • Rapen
  • Rode Bieten
  • Sla
  • Selderij
  • Spruiten
  • Spinazie
  • Zeegroenten
  • Zoete aardappel

Organisch fruit:

  • Aardbeien
  • Appels
  • Appelmoes (ongezoet)
  • Avocado
  • Abrikozen
  • Bananen
  • Bessen (blauw, zwart, rood)
  • Citroen
  • Druiven
  • Frambozen
  • Kersen
  • Kokosnoot
  • Kumquat
  • Limoen
  • Mango
  • Meloen
  • Nectarine
  • Peren
  • Perzik
  • Pompelmoes
  • Veenbessen
  • Vijgen

Kruiden:

  • Appelazijn
  • Basilicum
  • Carobe
  • Cacao (100%)
  • Dille
  • Dragon
  • Gember
  • Kaneel
  • Kardemon
  • Komijn
  • Koriander
  • Kruidnagel
  • Kurkuma
  • Knoflook
  • Laurier
  • Mosterd
  • Nootmuskaat
  • Oregano
  • Paardenbloem
  • Peterselie
  • Rozenmarijn
  • Venkelzaad
  • Zeezout/Himalaya
  • Zwarte peper